sobota, 17 lutego 2018

Zanim wstanie dla nas słońce- Gabriela Gargaś












Tytuł: Zanim wstanie dla nas słońce
Autor: Gabriela Gargaś
Liczba stron:406
Kategoria: Literatura obyczajowa, romans
Wydawnictwo: Filia
Data premiery: 27.08.2017r.




Bohaterkami książki są Stefania i Liwia. Matka i córka. Stefania pielęgniarka oddana bez reszty swojej pracy. Oddala się od swojej rodziny i jednocześnie zbliża się do doktora Wojdara. Co doprowadza do ich długoletniego romansu. Gdy Liwia dowiaduje się o romansie matki wyjeżdża do babci. Gdzie poznaje Filipa. Spędzają wspólnie wiele miłych jak i trudnych chwil. Dzięki, którym zakochują się w sobie. Po powrocie z wakacji okazuje się, że Liwia jest w ciąży...

Nie jest to typowa książka o miłości. Na pierwszy plan wychodzą tu relacje między rodzicem, a dzieckiem. Bardzo smutna doprowadzająca do łez historia. Ale pisana lekkim piórem.
Pokazuje ona, że jedna nasza decyzja w dalekiej przeszłości może spowodować serie wielu nieszczęć i kolejnych złych decyzji.
Stefania jest dla mnie bardzo irytującą bohaterką. Nie ukrywam, nie spodobała mi się jej decyzja o romansie. Ale to nie miało tak wielkiego wpływu na moje odczucia, co do niej. Jak to, że oddaliła się od rodziny, zwłaszcza od swojej córki. Romans stał się ważniejszy niż własne dziecko. Ale charakter ten nie umniejsza książce. Ma ona jakby rolę tej złej, ale oczywiście przechodzi przemianę.
Za to z Liwią identyfikowałam się całkowicie. Czytając miałam wrażenie jakbym widziała siebie sprzed lat. Jest ona spokojną i cichą dziewczyną. Wkraczającą w świat dojrzewania.Wątek ten wywołał u mnie serie miłych jak i smutnych wspomnień związanych właśnie z dorastaniem.
Książka jest mieszaniną małżeńskich problemów, przemocy, toksycznych związków, strachów przed podjęciem ostatecznej decyzji, dorastania, nastoletnich wielkich miłości oraz dorosłych, niedojrzałych miłości, trudnych sytuacji rodzinnych, ale przede wszystkim powtarzając się już jest ona o relacjach między rodzicami, a dziećmi. Ten problem wysuwa się najbardziej w książce.  To w jaki sposób my dorośli zareagujemy na postepowanie naszego dziecka . Ma swoje konsekwencje w przyszłości. Niestety nie znamy odpowiedniej reakcji na dany problem. Możemy tylko liczyć, ze nasza intuicja nas nie zawiedzie. Ale najważniejsze jest zrozumienie i nie odwracanie się od dziecka. Możemy czuć złość w danej sytuacji, ale powinniśmy wykazać zrozumienie.  Książka doskonale pokazuje, że najgorsze co możemy zrobić to pozostawienie dziecka samemu sobie.

Czy ona jest dla wszystkich? Ci Co nie lubią smutnych historii na pewno nie odnajdą się w tej książce. Ale z pewnością jest to książka dla dorosłych jak i młodzieży. Jeżeli lubisz obyczajówki, czy też młodzieżówki spokojnie możesz sięgnąć po tą książkę. Nie jest to książka o szczęśliwej miłości, chociaż są takie wątki to jednak na pierwszy plan wychodzą relacje rodzinne. Miłość rodzica do dziecka i odwrotnie dziecka do rodzica.

5 komentarzy:

  1. Po twojej recenzji zaintrygowala mnie ta książka. Muszę ją przeczytać... Pozdrawiam i zapraszam do siebie www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że przekonałam cię moją recenzją. Miło jest wiedzieć, że ktoś po przeczytaniu mojej recenzji chce sięgnąć po książkę :)

      Usuń
  2. Bardzo lubię książki Gabrieli Gargaś. Ta także przypadała mi do gustu. Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Chciałabym poznać tą autorkę :)

    OdpowiedzUsuń