piątek, 7 czerwca 2019

Byłbym Zapomniał- Cezary Pazura





Tytuł: Byłbym Zapomniał...
Autor: Cezary Pazura
Kategoria: Autobiografia
Liczba stron: 320
Wydawnictwo: editio
Data Wydania: 25.10.2017r.



Cezary Pazura któż go nie zna. Aktor głównie komediowy, kabareciarz, reżyser, prezenter, a także youtuber od 2015 roku. Ale o samym kanale może kiedy indziej. Dzisiaj będzie o książce Byłbym zapomniał Cezarego Pazury. Autobiografia, pamiętnik, spis wspomnień i anegdot z życia aktora.
Znajdziemy w niej zarówno zabawne jak i bardzo smutne i tragiczne historie. Czasami tez abstrakcyjne i niedorzeczne. Cóż takie czasy- PRLu. Książka, która zawiera dużą dawkę historii społeczeństwa w latach powojennych, z niej możemy dowiedzieć się jakie życie mieli nasi dziadkowie i rodzice. Jakie dzieciństwo... Czy beztroskie? Chwilami. Na pewno głodne. Życie Cezarego Pazury było pełne absurdów- Znaleźć się w Ameryce jeździć limuzyną, a nie mieć co do garnka włożyć. Tylko te 1000 dolarów. Których ruszyć nie wolno...
 Książka mocno mnie wciągnęła, rozśmieszyła, wzruszyła i ścisnęła za serce wywołując szklące się oczy. Dała mi wiele emocji. Prawdziwych bo opisywane są z całkowitą szczerością, prawdziwe wspomnienia.
Nauczyła mnie, że bycie aktorem to nie zawsze znaczy mieć wygodnie pościelone łóżko i pełny brzuch. Że bogactwo nie zawsze idzie w parze z popularnością. Kazała mi spojrzeć na swoich rodziców przez pryzmat lat powojennych. Zastanowić się jak na nich wpłynęło dzieciństwo. Popatrzeć na wszystkie ich wybory, zachowania, pomyłki. Przez pryzmat ich lat młodzieńczych. Uważam, ze lata dziewięćdziesiąte w trakcie których przyszłam na świat są to najlepsze czasy dzieciństwa. Myśmy nie odczuli już strachu przed wojną, ludzie byli dla siebie bardzo życzliwi. W ogóle to w bloku w którym mieszkałam tworzyliśmy wielką rodzinę. Pod każdym numerem same ciotki i wujki. No może trafiła się nam nie jedna zrzędliwa staruszka, ale z nimi także człowiek się zżył. A teraz...  Cezary napisał w swojej książce, ze kiedyś wchodziło się do sąsiada jak do siebie bez pukania. Ja liznęłam jeszcze tych lat. A teraz pasuje wcześniej zadzwonić, napisać... Ach już nie istnieją furtki między podwórkami sąsiadów. Jak to ujął mój mąż każdy teraz chroni swoją prywatność. No cóż nie jest to złe, ale jakoś ta życzliwość, sąsiedzka pomoc powoli odchodzą w dal. Chociaż zachowały się jeszcze gdzie nie gdzie unikaty :) Jak widzicie Byłbym zapomniał... Nie tylko pozwala nam poznać życie którego nie znaliśmy, ale i własne powspominać. Wracając do tytułu genialny jest Byłbym zapomniał... - od razu widzę Cezarego Pazurę z wyciągniętą ręką do góry wołającego do nas A Byłbym zapomniał... Chciałem jeszcze coś powiedzieć, zanim... Przestaną mnie słuchać. Tak to sobie wyobraziłam.
Książce odkrywamy także świat teatru, filmu, reżyserii, szkół filmowych to jest nie zła gratka dla osób lubujących się w historii Polskiego kina. Napotkamy tam wiele znanych nazwisk jak Laskowik, Gajos, Linda... Książka idealna dla osób które myślą o aktorstwie czy reżyserce. Możemy dowiedzieć się co nie co o życiu aktora w tamtych czasach, a nie było ono proste. Osoby, które myślą pójść w tym kierunku powinni zainteresować się historią teatru, kina. Ta autobiografia jest dobrym początkiem... Ponadto motywuje do rozmów. Dzięki tej książce dowiedziałam się co nie co o  życiu swoich rodziców przez co mogę  zagadnąć o jakiś temat. Dowiedzieć się czegoś więcej od nich. Wujku Czarku jeśli to kiedykolwiek przeczytasz Dziękuje ci za tą książkę.


W książce znajdują się także ilustracje. Od zdjęć prywatnych z dzieciństwa przez te z kolegami kończąc na tych z planów zdjęciowych. Co bardzo urozmaica czytanie i czyni książkę bogatszą. Dużo jest o relacjach rodzinnych Cezarego Pazury z pełną szczerością bez ukrywania niewygodnych prawd.

Zaciekawia jak nie jedna powieść. Czytając miałam wrażenie, że rzeczywiście siedzę przed Cezarym Pazura i słucham jego wspomnień i anegdot. Pełna emocji od śmiechu po łzy. Do bólu szczera...
Chcecie czegoś prawdziwego sięgnijcie po Byłbym Zapomniał

18 komentarzy:

  1. Lubię tego aktora, jednak nie przepadam za biografiami.

    OdpowiedzUsuń
  2. Książkę mam w planach ponieważ słyszałam,że miejscami jest naprawdę zabawna.

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyznam, że nie przepadam za tym aktorem i komikiem, ale wierzę, że książka może spodobać się jego wielbicielom.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nigdy nie byłam jakąś wielką fanką pana Pazury, lubię go, ale nie na tyle, aby czytać jego autobiografię.
    Pozdrawiam, Klaudia z bloga http://czytaniejestmagiczne.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Jako że lubię tego aktora, to z chęcią sięgnę po książkę z jego anegdotkami.

    OdpowiedzUsuń
  6. Właśnie niedawno przypominałam sobie najlepsze polskie komedie, wszystkie z jego udziałem :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię go jako aktora, ale niestety trochę mu się w poglądach na prawo zbytnio zboczyło i to mnie drażni... Ale starego, dobrego Kilera zawsze chętnie obejrzę :D

    OdpowiedzUsuń
  8. Pazurę lubię, ale za książkami celebrytów już nie przepadam, więć daruje sobie tę pozycję:P

    OdpowiedzUsuń
  9. Szanuję Pazure za jego role, ale nie chce czytać jego biografii. Kinga

    OdpowiedzUsuń
  10. Lubię tego aktora, ale jako że nie czytuję raczej autobiografii, to tym razem sobie odpuszczę ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pan Cezary Pazura utkwił w mojej pamięci jako ten głupkowaty posterunkowy z 13. posterunku, chociaż zdaję sobie sprawę z innych jego ról (na przykład tej z Kilera). Cenię go za profesjonalizm oraz autentyczność, jednak nie sięgnę po jego autobiografię, bo aż tak nie interesuję się tym panem. Jednak jego fani zdecydowanie powinni się z nią zapoznać. ;)

    OdpowiedzUsuń
  12. Nigdy wcześniej nie słyszałam o tej pozycji, ale nie czuję jakby mnie coś wielkiego ominęło. Nie jestem fanką polskich pisarzy, aktorów i piosenkarzy. Niestety nie sięgnę po tę pozycję, mimo to bardzo się cieszę, że tobie przypadła ona do gustu :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo lubię Cezarego Pazurę. Nie wiedziałam, że wydał książkę:) z chęcią się w nią zaopatrzę :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zazwyczaj nie czytam biografii, chociaż parę mam na oku. Dopiszę ją do listy i jak będę robiła zakupy, to się w nią zaopatrzę ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie słyszałam jeszcze o tej książce, także się cieszę, że trafiłam na Twoją recenzję, bo lubię tego aktora i chętnie dowiem się o nim czegoś więcej. To na pewno będzie niezapomniana lektura.

    OdpowiedzUsuń
  16. Zdecydowanie bardziej wolę biografie niż autobiografie. Mam wrażenie, że autobiografie są mało szczere, bo wiadomo, że osoba chce się pokazać z jak najlepszej strony. Niemniej mój mąż jest fanem Cezarego Pazury i być może rozważę tę książkę na prezent dla niego.

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytałam i bardzo mi się podobała. Jak dla mnie to taka uniwersalna książka, która przypadnie do gustu większości :)

    OdpowiedzUsuń